درب، پنجره و یراق آلات

درب، پنجره، شیشه، قفل و یراق آلات

درب، پنجره و یراق آلات

درب، پنجره، شیشه، قفل و یراق آلات

کاربرد سقف کاذب و انواع آن در دکوراسیون

یکی از روش های دکوراسیونی استفاده از سقف کاذب است. سقف های کاذب اولیه به وسیله قطعات پلاستیکی در سال های 1365 به بعد در سقف های کامپوزیت کُرمیت ساخته می شدند. اما محدودیت هائی از جمله گران بودن مصالح، نچسبیدن به گچ و خاک و خزش (Creep) موجب شد که تقاضای استفاده از آن ها زیاد نباشد. از سوی دیگر دسترسی به مواد اولیه ورق گالوانیزه در داخل کشور و تولید انواع ورق گالوانیزه به صورت رابیتس در شکل ها و فرم های مختلف، سازندگان را به سمت استفاده از این محصول تشویق کرد. 


 

تنوع و انعطاف پذیری مصالح موجود، امکان ایجاد اشکال بسیار زیبا در سقف ساختمان ها را مهیا کرده است. این رشته از صنعت ساختمان به تخصص ویژه ای نیاز دارد. لازم است طراح ویژگی های همه سازه ها را به خوبی بشناسد و.با انواع سقف کاذب آشنایی داشته و کاربرد آن ها را در موقعیت های گوناگون درک کند تا در هر مورد بتواند بهترین سقف کاذب را طراحی و اجرا نماید. عوامل تعیین کننده در انتخاب شکل و مصالح سقف کاذب عبارتند از: میزان رطوبت و دمای محل، آکوستیک، نورپردازی، زیبایی، هزینه و غیره. نصب آسان سقف کاذب از جمله عوامل مهم در انتخاب نوع آن به عواملی از جمله سبکی متریال، انتخاب زوایایی که به راحتی سقف مورد نظر اجرا شود، انتخاب متریالی که زوایای پوشش را تامین کند و به راحتی در کنار هم جفت و جور شود، با سهولت آویزان کردن سقف و مهار آن از سقف اصلی، تولید سازه هایی با اندازه های مختلف.

در مجموع موارد عمده کاربرد سقف کاذب عبارتند از: انجام تاسیسات، آکوستیک کردن، کاربری های دکوراتیو، سبک کردن بنا به ویژه در برج ها، جلوگیری از هدر رفتن حرارت و رطوبت، نورپردازی و غیره. سقف های کاذب می ‌توانند، به صورت صاف و یا به اشکال دیگر ساخته شوند. سقف کاذب از مصالح سبک ساخته می شود و فریم آن به نحو مناسبی به اسکلت یا دیوار های مجاور متصل می گردد که با ضربه ها و تکان های ناشی از زلزله، باعث خرابی دیوار های اطراف نشود. جنس سقف کاذب ممکن است از گچ، چوب، فلزات رنگین، پی وی سی، شیشه، آهن، ورق های فلزی روکش دار، آلومینیوم، کامپوزیت و یا ترکیبی از مصالح گفته شده باشد.

پرکاربرد ترین نوع سقف کاذب، سقف کاذب با رابیتس است .رابیتس ورق فولادی مشبکی است که با مفتول یا سیم آرماتور بندی به شبکه فرعی متصل می شود. از مهم ترین ویژگی های رابیتس آن است که اکثر ملات ها به آن می چسبند و ترک برنمی دارند. رابیتس در دو نوع مسطح و برجسته ساخته می شود. نوع مسطح در دهانه های کوچک و نوع برجسته در دهانه های بزرگ تر به کار می رود. برای اندودکاری روی کانال های کولر و تأسیسات نیز از رابیتس استفاده می شود. سقف کاذب آکوستیک یک نوع ایزولاسیون صوتی است، که با مصالح گوناگون مانند پارچه چین دار، پلاک های گچی، پلاک های چوبی یا ورقه های مقوایی فشرده سفید رنگ و سوراخ دار ساخته شده و در مکان هایی مثل سالن های همایش و سینما که لازم است از انعکاس صوت جلوگیری شود استفاده می شود. سقف کاذب آلومینیومی پوشش این نوع سقف کاذب از جنس آلومینیوم است و پشت آن را معمولا با پشم شیشه پر می کنند . در این نوع سقف کاذب، وسایل اتصال از جنس فولاد گالوانیزه هستند. سقف کاذب با قطعات پیش ساخته گچی شبکه اصلی در این نوع سقف عموماً از جنس آلومینیوم است که قطعات گچی در داخل آن قرار می گیرند. قطعات گچی را می توان روی شبکه چوبی نیز پیچ و یا میخ کرد. از ویژگی های سقف های کاذب گچی سبکی، نصب سریع و آسان، امکان ایجاد طرح های متنوع، مقاومت در برابر آتش سوزی و عدم ایجاد دود، امکان تعویض قطعات، امکان رنگ کاری با پرداخت جزئی، ثبات رنگ، مقاومت در برابر ضربه، مقاومت در برابر عبور صدا، تهویه مناسب و سازگاری با محیط زیست.

برای اجرای این سقف، ابتدا لازم است زیر سازی مناسبی ایجاد شود، که می تواند با آهن کشی و یا بدون آن باشد. سقف کاذب ترکیبی معمولا" در فضاهای وسیع اجرا می شود چون جلوه زیباتری پیدا می کند.

سقف کاذب گریلیوم جزء سقف های دکوراتیو است. این سقف با استفاده از ورق های آلومینیوم و آهن یا ورق های آلیاژی تولید می شود. به سقف گریلیوم، سقف باز هم گفته می شود. زیرا بعد از نصب سقف، چیزی که رویت می شود، خانه های مربع و مستطیل شکلی است که به طور پیوسته در کنار هم قرار گرفته اند. هیچ پوششی در داخل و یا پشت آن وجود ندارد و پشت سقف و تاسیساتی که کار شده است به خوبی دیده می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.